Czy obiad z kontrahentem można wliczyć w koszty
Do niedawna przez wydatki na reprezentację rozumiano te, które wiązały się z okazałością. Obecnie uznaje się jednak, że są one związane z przedstawicielstwem podatnika, bez względu na ich wystawność czy miejsce świadczenia
Zasadniczo podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zarówno w ustawie o CIT, jak i w ustawie o PIT znajdują się jednak katalogi wydatków, które do kosztów podatkowych nie mogą być zaliczone.
W art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT oraz analogicznie w art. 22 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe wymienione są wydatki poniesione na reprezentację, w szczególności na usługi gastronomiczne oraz zakup żywności i napojów, w tym alkoholowych.
Brak definicji w ustawach
Żadna z tych ustaw nie określa, czym jest reprezentacja, a przedmiotowe wyłączenie powoduje niejednokrotnie spory podatników z organami podatkowymi dotyczące tego, co należy uznać za reprezentację. Z uwagi na brak legalnych definicji pojęć reprezentacji i reklamy w interpretacjach organów podatkowych, w wyrokach sądów oraz w formułowanych w literaturze przedmiotu poglądach, za takie definicjie uznaje się określenia tych pojęć zawarte w słownikach języka polskiego.
Wykreowanie pozytywnego wizerunku
Do niedawna przez wydatki na reprezentację wyłączone z kosztów uzyskania przychodów rozumiano te, które...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta