Przedsiębiorco, uważaj na papierosy i... dzieci
Produktem, przy którego reklamie przedsiębiorcy powinni zachować daleko idącą ostrożność, są papierosy, a w zasadzie wszystkie wyroby tytoniowe, czyli także cygara, cygaretki, tytoń fajkowy
Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU z 1996 r., nr 10, poz. 55; dalej: ustawa) zakazuje wszelkiej reklamy tych produktów, w szczególności w telewizji, radiu, w prasie i na plakatach.
Zgodnie z art. 8 ustawy zakazana jest reklama i promocja wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu. Wymienia ona przykładowo nośniki reklamy oraz miejsca publiczne.
Zakazane loterie
Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z wyroku z 4 kwietnia 2001 r. (II SA 1016/00) nie jest także dozwolone urządzanie loterii promocyjnej papierosów. Jako uzasadnienie NSA wskazał, że ważnym interesem publicznym uzasadniającym ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest ochrona zdrowia zarówno palaczy, jak i osób, które muszą dym tytoniowy wdychać. Ustawa, wymieniając przykładowo nośniki reklamy i promocji oraz miejsca publiczne, nakłada na organy administracji rządowej obowiązek podejmowania działań zmierzających do ochrony zdrowia przed następstwami używania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta