Kiedy wyroby medyczne są próbką towaru
Przekazanie przez firmę egzemplarzy okazowych produktu, pozwalających na ocenę jego cech i właściwości, nie jest opodatkowane VAT. Ilość wręczanych towarów nie może przy tym ograniczać potrzeby ich zakupu przez odbiorcę.
- Jako dystrybutor leków często dokonujemy przekazań próbek zarówno w celach marketingowych, jak i na badania kliniczne. Na jakie kwestie z perspektywy podatkowej powinniśmy zwrócić uwagę przy przekazywaniu próbek? – pyta czytelniczka.
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o VAT próbką może być zidentyfikowany do celów promocyjnych egzemplarz okazowy produktu lub jego niewielka ilość, pozwalający nabywcy na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, tj. w formie przeznaczonej do sprzedaży. Istotne jest również, aby ilość lub wartość przekazywanych próbek nie zaspokajała potrzeb klientów w zakresie promowanego towaru. Nie może więc eliminować lub ograniczać potrzeby zakupu danego towaru.
Szczególne wymogi i ograniczenia
Strategie marketingowe zakładające promocję towarów poprzez udostępnianie ich próbek powinny uwzględniać specyfikę regulacji prawnych dotyczących danej branży. Przykładem może być tutaj branża farmaceutyczna. Producenci lub dystrybutorzy leków, którzy są zainteresowani promocją swoich produktów poprzez udostępnianie próbek towarów, zobowiązani są do uwzględniania w swoich planach sprzedażowych nie tylko zasad wskazanych w ustawie o VAT, ale też szczególnych wymogów i ograniczeń w zakresie wydawania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta