Mesjanistyczni rewolucjoniści
W 1948 roku Julia Brystygierowa podjęła decyzję o przeprowadzeniu rewizji w siedzibie „Tygodnika Warszawskiego". Zaczęła się fala aresztowań redaktorów i publicystów zakończona procesami, w których zapadły wyroki pozbawienia wolności.
Jednym z zarzutów, które formułowane są pod adresem współczesnego polskiego katolicyzmu, jest przypisywana mu słabość intelektualna. Tym właśnie bywa tłumaczony między innymi fenomen Radia Maryja: ponieważ Kościół katolicki przestał być instytucją kulturotwórczą i zajęty jest wyłącznie batalią o swoje wpływy polityczne, społeczne, ekonomiczne, to w tej sytuacji wygrywa pozbawiona wszelkich ambicji pobożność ludowa. A ta postrzegana jest przez nadające ton debacie publicznej liberalne środowiska jako przejaw kładącego nacisk na emocje religijnego infantylizmu.
W konsekwencji wyłania się wizja podziału Kościoła w Polsce na „otwarty" i „zamknięty".
Ucieczka i kolaboracja
Kościół otwarty" to szlachetna mniejszość – ludzie wykształceni, którzy są przekonani, że Watykan musi podjąć krytyczne przewartościowanie swojego nauczania zgodnie z liberalnym duchem czasu, a hierarchia kościelna w naszym kraju powinna temu procesowi sprzyjać. Z kolei „Kościół zamknięty" to szpetna większość – plebs, który łatwo ulega bigoterii, rygoryzmowi moralnemu, zaściankowości, ksenofobii, nacjonalizmowi.
Oczywiście ta wizja oparta jest na ideologicznych stereotypach. Niemniej nie wzięła się ona znikąd. Dzisiaj stroną ofensywną w polskim życiu publicznym są orędownicy przekształcenia Kościoła w organizację charytatywną –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta