Inspektor nie namiesza w wykazie prac szczególnych
Firmową ewidencję stanowisk, na których zatrudnienie uprawnia do wcześniejszej emerytury, mogą badać ZUS i sądy. Inspekcja Pracy ma jedynie prawo nakazać umieszczenie w niej osoby, która wykonuje pracę wymienioną w tym rejestrze.
Inspektorzy pracy wydają nakazy, czyli decyzje administracyjne, gdy stwierdzą naruszenia przepisów i zasad BHP. Ale możliwość zastosowania tego środka prawnego nie ogranicza się tylko do sytuacji bezpośrednio służących ochronie zdrowia i życia etatowca.
Artykuł 11a ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 404 ze zm., dalej ustawa o PIP) umożliwia nakazanie pracodawcy umieszczenia pracownika w ewidencji osób wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, wykreślenia go z niej oraz skorygowania dokonanego wpisu. Ewidencja pracujących w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze jest pochodną wykazu stanowisk, na których wykonywane są takie zajęcia. Lista ta musi zawierać dane pracownika, tj. jego nazwisko i imię, datę urodzenia, nr PESEL oraz serię i numer dowodu osobistego. Celem jej tworzenia jest opłacanie składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za każdego w ujętych w niej pracowników (art. 41 ust. 4 pkt 2 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych, DzU nr 237, poz. 1656 ze zm.). Dlatego gdy szef nie umieszcza pracownika w tej ewidencji, wolno mu złożyć skargę do PIP. Wszystko po to, aby chronić interesy wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w zakresie ich prawa do emerytury pomostowej.
Kiedy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta