Kiedy trzeba się starać o zezwolenie na reklamę przy drodze
Procedury | Umieszczenie reklamy w pasie drogi publicznej wymaga zgody jej zarządcy i uiszczenia opłaty. Za niedopełnienie formalności grozi kara pieniężna.
Anna Puszkarska radca prawny
Wymagania związane z umieszczaniem reklam w pasie drogowym określa ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: u.d.p.). Przewiduje ona, że drogi publiczne – ze względu na swoje funkcje – dzielą się na drogi: krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa, a wojewódzkie, powiatowe i gminne są własnością właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy. Zasadą jest, że zarządcą dróg: krajowych jest generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad, wojewódzkich – zarząd województwa, powiatowych – zarząd powiatu, a gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta). W granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta (art. 19 u.d.p.).
Krok 1.
Ustal, czy wymagana jest zgoda
Definicję pasa drogowego zawiera art. 4 pkt 1 u.d.p. Zgodnie z nim – przez pas drogowy należy rozumieć wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą. Drogą jest zarówno jezdnia, jak i chodnik. Pojęcie pasa drogowego jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta