Ostrzeżenie dla organizatorów loterii esemesowych
Informowanie konsumentów o tym, że po wysłaniu SMS otrzymają nagrodę, podczas gdy w rzeczywistości gwarantowany jest tylko udział w jej losowaniu – to praktyka niezgodna z prawem. Tak wynika z wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie.
Wydając ten wyrok (VI ACa 187/14), Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wydaną w grudniu 2011 r., a dotyczącą loterii BMW od Orange Druga Edycja.
„Dział Nagród prosi o nadanie potwierdzenia. Dotyczy odbioru nagrody. Proszę wysłać BMW na 7400 (4,88 zł). Serdecznie gratulujemy", „Z radością ogłaszamy wyniki: osoba z numerem [...] – 50 proc. szans na ostatnie BMW X3. Czekamy na SMS na 7400. Pozostało 20 minut! (4,88 zł)" „Ważna informacja: Komisja nagród prosi osobę z numerem [...] o wysłanie BMW na 7400 (4,88 zł). Chodzi o nagrodę: BMW o wartości ponad 100 000 zł" – takie SMS wysyłała spółka Internetq Polska w celu zachęcenia konsumentów do udziału w loterii. UOKiK wydał decyzję stwierdzającą, że stosowane przez nią praktyki były niezgodne z prawem, ponieważ wprowadzały w błąd.
Niedozwolona sugestia
Zdaniem urzędu antymonopolowego spółka sugerowała, że konsumenci uzyskali nagrodę i muszą tylko odesłać wiadomość. W rzeczywistości gwarantowało to jedynie udział...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta