Nowa ustawa i kolejny problem
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która weszła w życie w styczniu 2012 r., nałożyła na samorządy wiele nowych obowiązków.
Jak się okazało, miały one sporo problemów z ich wypełnianiem. Uchwały gmin były kwestionowane przez organy nadzorcze, sprawy „śmieciowe" trafiały na wokandę sądów administracyjnych. W końcu na temat ustawy wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny, który nakazał zmianę przepisów dotyczących stawek opłaty śmieciowej.
Zgodnie z nowymi regulacjami opłata ta nie może przekraczać określonego pułapu. Problem w tym, że część gmin w swoich dotychczasowych uchwałach określiła wyższe stawki, które go przekraczają, i nie zdążyła uchwalić nowych regulacji. Czy pobieranie przez nie opłat na podstawie dotychczasowych uchwał jest zgodne z prawem? O tym – niestety – będą prawdopodobnie rozstrzygać sądy. Jedno jest pewne: gminy nie powinny zwlekać z przyjęciem nowych uchwał.
Więcej na ten temat w dzisiejszym dodatku „Administracja" (rozmowa obok). Zapraszam Państwa do lektury.