Wydajemy więcej na żywność. Najwięcej – na piwo i wódkę
Jak wynika z przygotowanego dla „Rzeczpospolitej" zestawienia firmy badawczej Nielsen, w 2014 r. Polacy wydali w sklepach 53,1 mld zł na dziesięć najpopularniejszych produktów spożywczych. To nieco ponad 1 proc. więcej niż w 2013 r.
– W 2014 roku, po spadkach w latach 2011–2013, konsumpcja żywności ponownie zaczęła rosnąć – mówi Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. – Ożywiała ją obniżka cen spowodowana rosyjskim embargiem i dobrymi zbiorami.
Produktami, na które od lat przeznaczamy najwięcej, są piwo i wódka. W ubiegłym roku było to ponad 24,7 mld zł. Pozycja piwa i wódki jest niezagrożona, ale nie zyskują już na popularności. Znacznie szybciej rosną wydatki na sery, soki i nektary oraz wody butelkowane.
—b.d.