Marki technologiczne znów najdroższe
Listę stu najcenniejszych brandów globu po raz piąty z rzędu otwiera Apple. W pierwszej piątce znalazły się aż cztery marki reprezentujące nowe technologie.
Iwona Trusewicz
W najnowszym zestawieniu magazynu „Forbes" grupującym najdroższe znaki firmowe świata są marki z 15 krajów (ranking nie obejmuje Polski). Najwięcej znaków firmowych mają USA, Niemcy – dziewięć, a Japonia i Francja po siedem. Najdroższe marki reprezentują 20 branż. Najwięcej z nich, bo aż 15 w setce, przypada na technologie.
To znak naszych czasów. Technologiczną branżę reprezentuje zwycięzca. Po raz piąty z rzędu jest nim amerykański Apple. Wartość znaku nadgryzionego jabłka urosła przez rok o 17 proc., do 145,3 mld dol. Kolejne są Microsoft, Google i IBM (5. pozycja). Jedyną firmą nietechnologiczną w pierwszej piątce jest Coca-Cola (na 4. pozycji).
Kto zyskał, kto stracił
Najwięcej na wartości zyskała marka Facebook (+54 proc., do 36,4 mld dol., miejsce 10.). Za nim podąża Amazon.com (32 proc., 28,1 mld dol. i 13. pozycja). Znak wytwórni Disney podrożał o 26 proc., do 34,6 mld dol. Mocno zyskały też Toyota i Sony (po 21 proc.).
Niemal jedna trzecia marek w ciągu roku straciła na wartości. Najwięcej niemiecki Adidas (-14 proc., wartość 6,8 mld dol., miejsce 83.). Francuska marka producenta nabiału Danone potaniała o 13 proc., do 9,6 mld dol. (54. na liście).
Po 11 proc. na wartości straciły znaki firmowe: francuskiego koncernu kosmetycznego L'Oréal (14,8 mld dol., miejsce 34.),...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta