Sposób na pobudzenie innowacyjności
Poszukiwanie i opracowanie rozwiązań, które zaspokoją potrzeby zamawiającego, a nie są dostępne na rynku w regularnej sprzedaży, mogą się odbyć w ramach zamówienia przedkomercyjnego.
Zamówienia przedkomercyjne cieszą się popularnością m.in. w Stanach Zjednoczonych i Japonii. W państwach członkowskich Unii Europejskiej dopiero zaczynają być wykorzystywane.
Nie tylko dialog techniczny
W ocenie Komisji Europejskiej wykorzystanie potencjału płynącego z innowacyjności powinno stanowić jedną z podstaw strategii rozwoju krajów Unii Europejskiej. Stanowisko takie jest zrozumiałe, ponieważ innowacyjne firmy w znacznym stopniu przyczyniają się do wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy.
Podmioty z sektora publicznego, które wydają fundusze w ramach systemu zamówień publicznych, mogą mieć wpływ na pobudzenie innowacyjności poprzez stosowanie np. dialogów technicznych, dialogów konkurencyjnych czy też w niedalekiej przyszłości partnerstwa innowacyjnego, które jako nowy tryb udzielenia zamówienia publicznego zostało uwzględnione w nowych dyrektywach zamówieniowych 2014/24/UE i 2014/25/UE.
Zamówienia przedkomercyjne nie są wprost uregulowane ani w ustawie z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, ani w prawie unijnym. Udzielane są one poza reżimem zamówień publicznych. Przyjmuje się, że podstawą do takiego działania są wyłączenia przewidziane dla udzielania zamówień w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Wyłączenia takie znajdują się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta