Kiedy związki opiniują uchwały rady gminy
Projekty uchwał objętych zadaniami związków zawodowych należy przekazać do zaopiniowania ich organizacjom. Pominięcie procedury konsultacji może spowodować uchylenie aktu w trybie nadzoru.
Aktywność związków zawodowych skoncentrowana jest głównie na obronie interesów pracowniczych na poziomie współpracy z pracodawcą. Organizacjom tym przyznano jednak dodatkowe uprawnienie, jakim jest opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie objętym ich zadaniami. Tak wynika z art. 19 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (dalej: u.z.z.). Udział tych organizacji w procesie legislacyjnym nie dotyczy wyłącznie szczebla krajowego, ale także samorządu. W praktyce wiele wątpliwości wiąże się ustaleniem, które akty uchwałodawcze jego organów podlegają konsultacji. Wszystkie są bowiem aktami prawnymi. Ponadto nie zawsze łatwo określić, której organizacji związkowej przysługuje prawo wydawania opinii.
Projekt aktu prawnego
Zgodnie z art. 19 ust. 2 u.z.z. organy władzy i administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego kierują założenia albo projekty aktów prawnych do odpowiednich władz statutowych związku, określając termin przedstawienia opinii nie krótszy jednak niż 30 dni. W orzecznictwie przyjmuje się, że przez pojęcie „aktu prawnego" należy rozumieć akt powszechnie obowiązujący, który zawiera normy generalne (skierowane do nieoznaczonego adresata) i abstrakcyjne (wskazujące powtarzalny sposób jego zachowania). Jak wskazał NSA w wyroku z 7 grudnia 2005 r. (sygn. akt II OSK...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta