Zawieszenie urzędnika – obowiązek czy uprawnienie kierownika
Tymczasowe aresztowanie urzędnika państwowego skutkuje zawieszeniem w pełnieniu obowiązków służbowych. W przypadku pracownika mianowanego decyzję taką może podjąć kierownik, gdy wszczęto wobec podwładnego postępowanie dyscyplinarne.
Ustawa o pracownikach urzędów państwowych przewiduje instytucję zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych. Jest ono obligatoryjne albo fakultatywne. To pierwsze następuje z mocy prawa w razie tymczasowego aresztowania urzędnika państwowego. Trwa w takiej sytuacji do czasu wygaśnięcia stosunku pracy (czyli z upływem trzech miesięcy nieobecności pracownika w pracy z powodu tymczasowego aresztowania), chyba że:
- wcześniej rozwiązano z urzędnikiem stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy lub
- upłynął już okres wypowiedzenia przed tymczasowym aresztowaniem.
Postępowanie wyjaśniające nie wystarczy
Z kolei zawieszenie fakultatywne dotyczy tylko urzędnika państwowego mianowanego i jest możliwe, gdy zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 grudnia 1985 r. (SA/Lu 572/85, ONSA 1985/2/36) stwierdził, że wydane przez kierownika urzędu polecenie przeprowadzenia przez rzecznika dyscyplinarnego postępowania wyjaśniającego wszczyna tylko postępowanie wyjaśniające, a nie dyscyplinarne. Nie daje zatem podstawy do wydania decyzji o zawieszeniu pracownika w pełnieniu obowiązków służbowych. Z kolei NSA w wyroku z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta