Plaża to też targowisko
Wciąż trwa spór, czy świadczenie usług gastronomicznych podlega opłacie targowej. Najnowsze wyroki sądów administracyjnych ciągle nie rozstrzygają tego problemu.
Konieczność uiszczenia opłaty targowej jest dla małych przedsiębiorców znaczącym obciążeniem. Jasne zasady jej poboru są bardzo pożądane przez podatników. Niestety, z początkiem każdego sezonu powracają te same problemy. Przedsiębiorcy wciąż błądzą w gąszczu niejasnych regulacji. Warto więc przeanalizować stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych w tym temacie.
Warunki opodatkowania
Artykuł 15 ust. 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 849 ze zm.; dalej: ustawa) ustanawia dwa warunki, które muszą być spełnione, aby dana działalność powodowała obowiązek uiszczenia opłaty targowej:
1) sprzedaż jest prowadzona przez osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej,
2) sprzedaż ma miejsce na targowisku niestanowiącym budynku lub jego części.
Sprzedaż nad brzegiem morza...
Ustawa definiuje targowisko jako wszelkie miejsca, w których prowadzona jest sprzedaż (art. 15 ust. 2 ustawy). Definicja ta obejmuje nie tylko wyznaczone miejsca przeznaczone na sprzedaż (np. rynek), lecz również przydrożne stoiska z pamiątkami oraz wszelkie inne miejsca, gdzie za zezwoleniem bądź bez jest prowadzona sprzedaż. Jak wskazał WSA w Gliwicach w wyroku z 20 stycznia 2015 r. (I SA/Gl 829/14, nieprawomocne):...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta