Nie wolno straszyć karą za niestaranne opakowanie
Sklep internetowy nie może utrudniać klientowi zwrotu towaru, zastrzegając w regulaminie opłaty za zniszczenie, gdy został niestarannie zapakowany, naliczane procentowo do skali strat.
Dorota Gajos-Kaniewska
Takie opłaty wprowadziła w regulaminie sklepu Agnieszka C. prowadząca działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży rajstop za pośrednictwem strony internetowej. Kilka osób złożyło przeciwko niej pozwy. Sąd połączył sprawy i rozpoznał je wspólnie, bo wszyscy domagali się tego samego: uznania za niedozwolone i zakazania wykorzystywania w obrocie z konsumentami jednego z postanowień regulaminu sklepu Agnieszki C. o następującej treści:
„Klient jest zobowiązany do starannego zapakowania przesyłki. Sklep internetowy (...) zastrzega sobie prawo do pobierania opłat za zniszczone towary i opakowania producenta naliczane procentowo do skali zniszczeń".
Zdaniem osób, które wystąpiły z powództwem, takie postanowienie wzorca umowy – a regulamin sklepu jest nim – stanowi niedozwoloną klauzulę. Jest bowiem sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco narusza interesy konsumentów.
Dobry obyczaj: nie przenoś ryzyka
Sąd przypomniał, że aby dane postanowienie umowne mogło być uznane za niedozwolone, musi spełniać cztery przesłanki określone w art. 3851 §1 kodeksu cywilnego. Po pierwsze, postanowienie nie zostało indywidualnie uzgodnione z konsumentem, po drugie, ukształtowane przez postanowienie prawa i obowiązki konsumenta pozostają w sprzeczności z dobrymi obyczajami, po trzecie, powyższe prawa i obowiązki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta