Czy rabat pośredni uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania
Bonus udzielany przez firmę kontrahentowi, na rzecz którego nie wykonuje ona bezpośrednio czynności, stanowi obniżkę cen, jeżeli wpływa na wysokość kwot, za jakie ten podmiot nabywa usługi od pośrednika.
Tak uznała Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 7 stycznia 2016 r. (ITPP2/4512-1008/15/AW) dotyczącej podatnika działającego w branży TSL. Stanowisko to jednak budzi pewne wątpliwości.
Co mówią przepisy
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Przy czym, w myśl art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po sprzedaży opustów i obniżek cen. Przepis ten jest odpowiednikiem regulacji zawartej w art. 90 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którą w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie. W świetle prawa wspólnotowego wystarczającą przesłanką do obniżenia podstawy opodatkowania jest sam fakt zmniejszenia obrotu. Przy czym unijny ustawodawca umożliwił państwom członkowskim określenie dodatkowych wymagań, od których spełnienia uzależnione jest obniżenie podstawy opodatkowania konkretnej transakcji.
Z takiego uprawnienia korzystał polski prawodawca, wskazując w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, że warunkiem obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego jest uzyskanie przez podatnika...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta