Jak wykazać grudniowe pensje
Różne terminy płatności wynagrodzeń oraz składek ZUS powodują, że koszty te są często ujmowane w niewłaściwym okresie. Aby uniknąć błędów, należy przeanalizować m.in. rodzaj umowy oraz dzień faktycznej wypłaty należności.
Przy przygotowywaniu kalkulacji podatku dochodowego od osób prawnych podatnicy mają wątpliwości, kiedy ująć w kosztach uzyskania przychodów poniesione na przełomie roku koszty wynagrodzeń oraz składek ZUS. Ze względu na zróżnicowane terminy wypłaty wynagrodzeń lub postawienia ich do dyspozycji pracowników podatnicy ujmują w kosztach podatkowych koszty wynagrodzeń oraz składek ZUS w różnych miesiącach.
Wynagrodzenia
Dla celów bilansowych wynagrodzenia ujmuje się w kosztach w miesiącu, którego dotyczą. Wynika to z zasady memoriałowej (art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Dla celów podatkowych kwestia ta jest nieco bardziej skomplikowana.
Zasady ujmowania kosztów wynagrodzeń są omówione w art. 15 ust. 4g ustawy o CIT. Stanowi on, że podatnicy rozpoznają jako koszty uzyskania przychodów koszty wynagrodzeń wynikające ze stosunku pracy w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały one wypłacone lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta