ZUS musi się domagać zwrotu wypłaty od właściwego adresata
Co do zasady nienależnie pobrane świadczenia, np. zasiłek chorobowy, oddaje osoba, która je pobrała. Tylko wyjątkowo ZUS może go żądać od pracodawcy wypłacającego tę kwotę.
Zatrudniłem pracownicę od 1 lipca 2105 r. do 31 grudnia 2016 r. ZUS 10 marca br. wydał decyzję, w której zobowiązał mnie do zwrotu nienależnie wypłaconego jej zasiłku chorobowego od 3 września do 23 grudnia 2015 r. (zwolnienie lekarskie – ciąża), a zasiłek wypłacono na mój wniosek (płatnika składek). Wcześniej ZUS wydał decyzję i podał, że pracownica nie podlega ubezpieczeniom społecznym od 1 lipca 2015 r. Ustalił, że umowę o pracę zawarliśmy dla pozoru w celu uzyskania świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy ZUS zasadnie żąda ode mnie (pracodawcy) zwrotu zasiłku chorobowego? – pyta czytelnik.
Nie. Zgodnie z art. 84 ust. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa o sus), jeżeli pobranie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika składek lub inny podmiot nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, obowiązek zwrotu tych świadczeń wraz z odsetkami obciąża odpowiednio płatnika składek lub inny podmiot. Z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta