Jak zreformować unijne reguły budżetowe
Proponujemy nową regułę ograniczającą wzrost wydatków publicznych, z wyłączeniem pewnych pozycji, takich jak zasiłki dla bezrobotnych czy wydatki jednorazowe ponoszone np. na ratowanie banków – piszą eksperci think tanku Bruegel w Brukseli.
Gregory Claeys, Zsolt Darvas, Alvaro Leandro
Surowa polityka prowadzona od 2010 roku w wielu krajach europejskich przyczyniła się do słabego ożywienia gospodarczego i jest podstawą do zadania sobie pytania: dlaczego unijne reguły budżetowe nie są w stanie zapewnić jednocześnie gospodarczej stabilizacji i zrównoważonych finansów publicznych.
W teorii obecne zasady mogą przynieść wiele dobrego, ale w praktyce ich stosowanie napotyka wiele przeszkód. Kluczowym wskaźnikiem jest strukturalny deficyt budżetowy. To wynik budżetu rządowego oczyszczony z czynników koniunkturalnych i jednorazowych wydarzeń, takich jak np. wypłaty budżetu na ratowanie banków.
Jeśli deficyt strukturalny jest zbyt wysoki, to kraje muszą korygować swoje budżety. Jeśli nie jest zbyt wysoki, nie muszą wprowadzać oszczędności. W teorii jeśli przychodzi recesja, to faktyczny deficyt budżetowy rośnie z powodu spadających wpływów budżetowych i rosnących wypłat z tytułu zasiłków dla bezrobotnych, ale to nie wpływa na poziom deficytu strukturalnego i nie zmusza państwa do wprowadzania oszczędności.
W praktyce...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta