Do zadań gminy należą sprawy jej promocji
Gmina powinna podejmować działania mające na celu propagowanie jej walorów. Może służyć temu m.in. wydawanie gazety gminnej czy przyznawanie nagród za popularyzację osiągnięć gminy.
Anna Puszkarska, radca prawny
W art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przewidziano, że zadania własne obejmują m.in. sprawy promocji gminy. Przyjmuje się, że przez promocję należy rozumieć rozpowszechnianie, propagowanie i reklamowanie walorów gminy.
Wymierne korzyści
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 10 września 2013 r. (sygn. I SA/Gd 620/13, G.Prawna RiA2014/37/1) promocja miasta, dbanie o rozwój infrastruktury turystycznej i zachęcanie turystów do odwiedzania gminy odpowiada przede wszystkim zbiorowym interesom wspólnoty samorządowej, w związku z czym co do zasady zadania te wykonywane są w ramach władztwa publicznego gminy.
W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 6 grudnia 2000 r. (sygn. I SA/Gd 2038/99, OSP 2001/11/158) zaznaczono jednak, że za działania, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 18 u.s.g., można uznać promocję miasta jako centrum turystycznego tylko w sytuacji, jeżeli zakres tej promocji (realny krąg potencjalnych klientów), forma, koszt i wiarygodność kontrahenta pozwalają na racjonalne założenie, że wspólnota samorządowa osiągnie wymierne korzyści z napływu dodatkowej liczby turystów.
W wyroku WSA w Krakowie z 22 września 2009 r. (sygn. III SA/Kr 1077/08, NZS 2010/1/16) podkreślono także, że czym innym jest promowanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta