Problemy gmin dotyczące centralizacji rozliczeń VAT
Od dnia centralizacji każdy samorząd powinien sporządzić jedną zbiorczą deklarację VAT albo zrobić to na podstawie cząstkowych deklaracji złożonych przez swoje jednostki.
Potrzebne zarządzenie
- Jakie czynności samorząd powinien podjąć przed przejściem na scentralizowany system rozliczania VAT i w jakim terminie?
W przypadku każdej jednostki samorządu terytorialnego (JST) jej organ wykonawczy powinien wydać najpóźniej do 1 stycznia 2017 r. do podległych jednostek organizacyjnych (tylko jednostek budżetowych i zakładów budżetowych) zarządzenie określające kluczowe sprawy związane z centralizacją rozliczeń VAT. Te kluczowe sprawy to: wewnętrzne rozliczenia, aneksowanie umów, zmiana danych na wystawianych i otrzymywanych fakturach, prowadzenie cząstkowych rejestrów sprzedaży i ewentualnie zakupów, składania do własnej JST cząstkowych rejestrów i cząstkowych deklaracji VAT-7, zasad stosowania kas rejestrujących i inne sprawy uznane za ważne przez daną JST.
Nowe obowiązki
- Jakie nowe, główne, obowiązki spadną na samorząd od dnia centralizacji, czyli najpóźniej 1 stycznia 2017 r.?
Już od dnia wdrożenia centralizacji na każdy samorząd spadną nowe obowiązki. Głównie takie, jak pełny nadzór nad prawidłowym rozliczeniem podatku VAT przez jednostki podlegające centralizacji, a także: prowadzenie pełnych rejestrów sprzedaży i zakupów (z uwzględnieniem sprzedaży i zakupów podległych jednostek organizacyjnych), składanie do urzędu skarbowego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta