Czytelnicy fundują książki
Crowdfunding zmienia rynek książki i pozycję autorów. Wspiera unikalne i przebojowe tytuły, na które niekiedy boją się łożyć wydawcy.
Internetowe zrzutki na realizację śmiałych pomysłów cieszą się rosnącą popularnością od siedmiu lat, odkąd na Brooklynie powstał serwis Kickstarter – dziś największa platforma crowdfundingowa świata. Dotąd jego użytkownicy chętnie wspierali powstawanie gadżetów elektronicznych, gier czy aplikacji. Dobrze radziły sobie też albumy muzyczne oraz filmy. Teraz nastąpił przełom literacki. W sierpniu platforma przekroczyła granicę 100 mln dol. – tyle zebrano dzięki niej od roku 2009 na wydanie książek.
Tu zaczyna się najciekawsze, bo Kickstarter dokonuje przemeblowania na rynku wydawniczym. Zdaniem Margot Atwell, szefowej sektora książkowego w serwisie, świetnie radzą sobie tam tytuły, które rozpalają wyobraźnię czytelników, a nie wydawców. Na przykład komiksy, powieści graficzne, książki artystyczne czy oryginalnie ilustrowane tytuły dziecięce. Ale nie tylko.
Według badań Nielsen Bookscan dzięki Kickstarterowi platforma pomaga publikować już niemal tyle samo tytułów (około 1,5 tys. rocznie) co wielkie oficyny (np. Penguin Books – ok. 2 tys.). I przybywa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta