Areszt statku
Właściciel portu może zająć statek, który np. chce wypłynąć bez dokonania opłat, w drodze postępowania sądowego w celu zabezpieczenia tzw. wierzytelności morskiej – pisze prawnik Andrzej Oryl.
Ustawa z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (DzU z 2016 r., poz. 1206) zawiera pakiet rozwiązań wspomagających działalność nie tylko przedsiębiorców budujących czy remontujących statki, ale też specjalizujących się w dostawach części i wyposażenia do statków morskich bądź świadczących usługi służące bezpośrednim potrzebom jednostek pływających.
Rozważający rozpoczęcie działalności w tym sektorze powinni jednak być świadomi istotnego ryzyka związanego ze ściągalnością należności za świadczone dostawy lub usługi. Zdarza się bowiem, iż nieuczciwy właściciel – często prowadzący działalność za pośrednictwem spółki celowej z egzotycznej jurysdykcji – zamiast zapłaty decyduje o opuszczeniu przez statek portu. Instytucją szczególnie przydatną w takich sytuacjach jest areszt statku. Istotą aresztu statku jest jego zajęcie w drodze postępowania sądowego, zasadniczo w celu zabezpieczenia tzw....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta