Dzielimy pieniądze na naukę
Im wyższa będzie średnia ocena danej uczelni, tym wyżej będzie premiowana jej kadra – pisze podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Teresa Czerwińska
Aspiracje edukacyjne młodych Polaków z początku obecnego wieku przełożyły się na intensywny wzrost liczby absolwentów. W 2015 r. w Polsce blisko 45 proc. osób w wieku 30–34 lata miało wyższe wykształcenie. Uczelnie, dostosowując się do nowych trendów, były zmuszone do silnego zaangażowania pracowników naukowych w dydaktykę kosztem badań naukowych. Słabła tym samym pozycja polskich uczelni w międzynarodowych rankingach akademickich oraz pozycja polskiej gospodarki w rankingach innowacyjności i konkurencyjności.
Szansą na zmianę obecnych tendencji będzie realizacja strategii dla nauki i szkolnictwa wyższego zapowiedziana przez premiera Jarosława Gowina, a której pierwszym poważnym krokiem jest zmiana sposobu podziału pieniędzy z budżetu państwa dla uczelni publicznych. Celem, jaki przyświecał nam przy budowie nowych zasad podziału, jest danie władzom uczelni wyraźnego sygnału o pożądanym kierunku zmian, jakie powinny zajść na uczelni w perspektywie kilkuletniej: podniesienie jakości kształcenia, wzmocnienie potencjału badawczego i naukowego oraz trwałe zainicjowanie procesów umiędzynarodowienia, a w przypadku uczelni zawodowych silniejsze powiązanie kształcenia z jego praktyczną stroną oraz zachęcenie do nawiązywania współpracy z otoczeniem gospodarczym....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta