Płatnik odda zasiłek, gdy zawinił
Jeżeli ZUS zażąda od firmy zwrotu świadczeń nienależnie wypłaconych byłemu pracownikowi, ma ona szansę uwolnić się od odpowiedzialności, wnosząc odwołanie do sądu i wykazując brak swojej winy.
Od osoby, która pobrała nienależne jej świadczenie z ubezpieczeń społecznych, ZUS może żądać oddania pieniędzy wraz z odsetkami. Zasady takiego zwrotu określają przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 963; dalej: ustawa systemowa) oraz przepisy regulujące prawo do określonych świadczeń, np. do emerytury lub renty.
W sytuacji, gdy pobranie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika składek lub inny podmiot nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, obowiązek zwrotu tych kwot wraz z odsetkami obciąża odpowiednio płatnika składek lub inny podmiot. Mówi o tym art. 84 ust. 6 ustawy systemowej. Przepis ten stanowi zatem podstawę do żądania przez ZUS zwrotu wypłaconych kwot od płatnika składek, mimo że to nie on pobrał nienależne świadczenie. Celem tej regulacji jest odzyskanie przez ZUS świadczeń, które zostały wypłacone nienależnie bez jego winy.
Oznacza to, że jeśli zakład np. podał nieprawdziwe dane w dokumentach dotyczących swojego pracownika, to może być zobowiązany do zwrotu nienależnie wypłaconych mu świadczeń (np. zasiłku chorobowego, emerytury). Taka sytuacja może mieć miejsce m.in. w razie podania nieprawdziwych danych w zaświadczeniu o zatrudnieniu i wynagrodzeniu lub w świadectwie pracy....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta