Malarz ludzkich przywar
Rok Hieronima Boscha zamyka wystawa w wiedeńskiej Galerii Malarstwa poświęcona monstrom.
Relacja z Wiednia
Hieronim Bosch zmarł 500 lat temu, co w Holandii uczczono trzema wystawami, na które peregrynowały tłumy. Nie było łatwo, obrazów mistrza z gwarantowaną atrybucją zachowało się zaledwie 25, do tego kilka rysunków. Jubileuszowe pokazy zainaugurowano w 's-Hertogenbosch, mieście, gdzie geniusz urodził się, żył i zmarł.
Następnie pałeczkę przejęło madryckie Prado, tam jest najwięcej jego dzieł zakupionych przez Filipa II Habsburga. Cykl zamyka pokaz w Wiedniu, zogniskowany wokół „Sądu Ostatecznego", dumy tamtejszej Galerii Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych.
Tematyka tej ekspozycji podana w tytule: „Zagubiona natura? Hybrydy, gnomy, monstra (i nie tylko) w pracach Hieronima Boscha". I nie tylko w jego dziełach, również w dawnych kronikach, w poszukiwaniach współczesnych artystów oraz... eksperymentach genetyków.
Niderlandzki mistrz był nieodrodnym dzieckiem epoki pierwszych zamorskich wypraw i geograficznych odkryć, ale swą wizją wyprzedzał XX-wieczne naukowe doświadczenia. To pierwsza refleksja z wiedeńskiej wystawy:...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta