Szanse na wzrost
Eksport w ocenie przedsiębiorstw
Szanse na wzrost
MAłGORZATA JAGIEłłO
KRZYSZTOF MARCZEWSKI
Najsilniejszą orientację eksportową (ponad połowa sprzedaży za granicę) nadal mają firmy produkujące odzież, drewno i wyroby z drewna oraz meble, natomiast najbardziej związani z rynkiem krajowym są producenci wyrobów metalowych (bez maszyn i urządzeń) oraz artykułów spożywczych (udział eksportu w produkcji poniżej 10 proc. ). Ponad 40 proc. eksporterów handluje na więcej niż 6 rynkach zagranicznych, jednak tylko 16 proc. przewiduje, że w ciągu najbliższych dwóch lat sprzedaż zagraniczna będzie podstawowym źródłem dochodów ich firmy. Ponad połowa eksporterów planuje utrzymanie obecnej pozycji bądź niewielki wzrost udziału w rynku zagranicznym. Nadal dla większości eksporterów głównym sposobem rywalizacji na rynkach zagranicznych jest konkurencja cenowa, a co czwarty eksporter nie ma wyraźnej strategii konkurencji.
W porównaniu z 1995 r. utrzymała się liczba eksporterów, którzy nie podjęli w ciągu ostatnich 3 lat żadnych inwestycji proeksportowych (ok. 40 proc. ). Natomiast istotnie zwiększyła się liczba tych, którzy uzależniają wzrost eksportu w najbliższym czasie od poprawy koniunktury na rynkach zagranicznych (70 proc. eksporterów) . Ponad 40 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta