Błękitny ocean elektromobilności
Już dziś kilka polskich firm, które postawiły na elektromobilność, to liderzy europejskiego rynku w swoich segmentach – pisze wiceminister energii.
Michał Kurtyka
Eksperci podkreślają, że dziś samochód elektryczny to komputer na kółkach: produkt o wysokim potencjale innowacyjności, który może kształtować nowe modele biznesowe i wyznaczać trendy technologiczne na nadchodzące dziesięciolecia. Dla takich krajów jak Polska wykorzystanie niszowych, ale perspektywicznych dziedzin to szansa na rozwój nowej gałęzi gospodarki. Dla polskich firm to perspektywa rozwoju i wejścia w nowe obszary biznesowe. Nie stać nas na to, aby z tej szansy nie skorzystać.
Henry Ford, wprowadzając w 1907 r. na rynek samochód Ford T, który dzięki relatywnie niskiej cenie zrewolucjonizował transport na początku XX wieku, lubił powtarzać, że przyszło mu działać w okresie, w którym nikt nie czekał na masowy samochód, lecz jedynie na lepiej zorganizowany i szybszy transport konny. Nie przeszkodziło mu to jednak sprzedać w ciągu 20 lat ponad 15 mln egzemplarzy Forda T.
Pojazd z silnikiem spalinowym szybko wyparł z amerykańskich ulic transport konny. Zmiana technologiczna obroniła się sama. Samochód był po prostu wygodniejszy, szybszy i bardziej niezawodny.
Czy podobna rewolucja jest możliwa dziś? Jaki będzie transport przyszłości? Obecnie koncerny motoryzacyjne skoncentrowane są nie tylko na adaptowaniu samochodów spalinowych do potrzeb napędu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta