Odbudowa czy propaganda
Polska Żegluga Morska to kolejny armator, który ma budować promy w Szczecinie. A w tle są okręty podwodne.
Zarówno PŻM, jak i PŻB to państwowe firmy, stąd ich udział w planie restytucji przemysłu stoczniowego. PŻB jest jednak w znacznie lepszej sytuacji. Ten niewielki przewoźnik z siedzibą w Kołobrzegu generuje zyski, co z satysfakcją eksponują przedstawiciele rządu. 2014 rok zamknął przychodami 214 mln zł netto i zyskiem 12,8 mln zł, a 2015 to 217 mln zł przychodów i 33,1 mln zł zysku. Wg informacji uzyskanych przez „Rzeczpospolitą" rok 2016 był jeszcze lepszy i zamknie się przychodami na poziomie 240 mln zł i zyskiem 38,2 mln zł.
W zupełnie innej sytuacji jest PŻM, która wciąż zachowała formę prawną przedsiębiorstwa państwowego. Firma od lat notuje gigantyczne straty. Sama nie chce jednak ujawniać swoich bilansów, więc liczby co pewien czas wypływają w różnych wypowiedziach. Ostatnie nieoficjalne informacje dotyczą 2015 roku. Wtedy strata całej grupy PŻM miała wynieść 483 mln zł netto. Dzieje się tak, gdyż armator zmaga się z trwającym na świecie kryzysem na rynku frachtowym. Stawki za przewóz od kilku lat są na rekordowym niskim poziomie....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta