Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Reklama suplementów bez fikcyjnych lekarzy

06 lipca 2017 | Prawo

GRZEGORZ J. WĄSIEWSKI Opracowany przez organizacje zrzeszające producentów suplementów diety kodeks definiuje relacje przedsiębiorców z nimi oraz podejmuje próbę stworzenia ram instytucjonalnych dla środowiskowej kontroli. O tym, czy się sprawdzi, zdecyduje praktyka – pisze prawnik.

 

Przyjęty niedawno kodeks dobrych praktyk reklamy suplementów diety stanowi ciekawy przykład istotnej dla rynku i konsumentów branżowej samoregulacji.

Kodeks opracowały organizacje zrzeszające producentów suplementów diety. Jak wskazano w art. 1 kodeksu, jego celem jest stworzenie mechanizmu dobrowolnej samokontroli reklamy suplementów.

W szerokim ujęciu kodyfikacja, czyli proces systematyzowania reguł bądź norm, dotyczyć może nie tylko prawa, ale także innych dziedzin życia społecznego. Obejmujące określone grupy społeczne kodeksy etyki zawodowej zawierają przede wszystkim normy o charakterze etycznym, opisując postępowania uważane w danej grupie za właściwe (już samo określenie „dobre praktyki" wskazuje, że mowa o preferowanych wzorcach postępowania). Dlatego kodeksy etyczne powinny nie tyle kreować nowe reguły, ile raczej odzwierciedlać już istniejące w danej zbiorowości poglądy („praktyki" to zachowania utrwalone).

Kodeksy dobrych praktyk pojawiają się zwykle jako branżowe uzupełnienia istniejącego systemu norm prawnych. Mogą one mieć różny zasięg i dotyczyć pojedynczych podmiotów (na przykład spółki czy uczelni), jak i całych grup zawodowych. Ich charakter może być nie tylko lokalny, ale i międzynarodowy. Dobrym przykładem tego ostatniego może być kodeks dobrych praktyk opracowany przez FEDIAF (The European Pet Food Industry...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10793

Wydanie: 10793

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament