Dobra paczka, tania paczka
Polacy chcą tańszych listów i paczek. W zamian są skłonni zrezygnować z udogodnień wdrażanych przez operatorów pocztowych. Ale cenniki nie spadną.
michał duszczyk
Choć terminowość w dostarczaniu przesyłek to kluczowe kryterium działalności firm pocztowo-kurierskich (KEP), to – jak wynika z badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej – konsumenci wcale nie przywiązują do niej wagi. Dla nich najważniejsza jest cena (tak uważa 95 proc. konsumentów). A ta – ich zdaniem – jest zbyt wysoka. Według najnowszych danych UKE ponad 14 proc. klientów instytucjonalnych, którzy uznali terminowość doręczania przesyłek za ważną, byłoby skłonnych z niej zrezygnować na rzecz niskich cen.
Na skraju rentowności
Rośnie presja na branżę KEP. Obniżki domaga się niemal połowa firm (47,9 proc.) i co trzeci klient indywidualny (36 proc.). „Obniżka cen jest jednym z najbardziej pożądanych działań na rynku usług pocztowych. Klienci indywidualni byliby w stanie zrezygnować – na rzecz niższych cen – z niektórych udogodnień w korzystaniu z tych usług, uznanych przez nich za ważne" – czytamy w raporcie UKE.
Na szali są w stanie położyć nawet jakość usług (m.in. terminowość i dostępność placówek). Jedynie 15,7 proc. badanych byłoby skłonnych zapłacić więcej za usługi pocztowe, jeśli mogłoby to skutkować lepszą jakością i komfortem użytkownika.
Największy odsetek osób...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta