Opodatkowanie infrastruktury kolejowej wciąż budzi wątpliwości
Od 1 stycznia br. zmienił się zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości obiektów wchodzących w skład infrastruktury kolejowej. Nie da się jednak jednoznacznie wskazać, czy dotyczy ono budynków o charakterze pomocniczym.
Tomasz Musialski, Dominika Róg-Górecka
Wraz z nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym z 16 listopada 2016 roku, zmieniony został m.in. zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej. Chociaż przepisy te obowiązują już od 1 stycznia 2017 r., wciąż budzą liczne wątpliwości.
Nowe brzmienie przepisów
Zwolnienie z podatku od nieruchomości dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej uregulowane zostało w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Na skutek nowelizacji z 2016 r. przepis ten zwalnia od podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, która:
a) jest udostępniana przewoźnikom kolejowym lub
b) jest wykorzystywana do przewozu osób, lub
c) tworzy linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.
Dodatkowo, wraz z nowelizacją, weszła w życie zmiana w zakresie definicji infrastruktury kolejowej i bocznicy kolejowej wynikających z ustawy o transporcie kolejowym >patrz ramka.
Teraz także budynki
Wprowadzone zmiany wpłynęły przede wszystkim na rozszerzenie zakresu zwolnienia w podatku od nieruchomości. Do końca...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta