Odkorkowane miasta przyszłości
Władze samorządowe i przemysł próbują udrożnić miasta, co niesie nowe szanse dla inwestorów.
Robert Przybylski
Wyzwaniem jest urbanizacja: za trzy dekady ponad 70 proc. globalnej populacji będzie żyło w miastach. Biorąc pod uwagę przywiązanie do samochodów, należy spodziewać się zakorkowanych metropolii. Wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski zauważa, że Polskę korki już kosztują 2 proc. PKB. Jednocześnie zmienia się spojrzenie młodych na samochód. – Przez wiele lat był on najbardziej pożądanym dobrem, lecz od kilku lat spadł na dalsze pozycje listy, zastąpiony przez smartfony i inne urządzenia elektroniczne – wskazuje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
Nowy model korzystania z aut
Młodzi poszukują mobilności, ale nie chcą kupować aut. – Gotowi są je dzielić, więc kolejna zmiana zostanie wywołana innym typem użytkowania – przewiduje prezes PZPM. Jednocześnie władze miast, chcąc uniknąć zakorkowania centrów, wprowadzają ograniczenia ruchu. – Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów ACEA śledzi kolejne zakazy i najnowszy katalog liczy 21 stron dosyć drobnych tabelek – stwierdza Faryś.
Zmiany są widoczne także w Polsce. Wiceprezydent...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta