Pracownik uniwersalny
zarządzanie kadrami | Miks umiejętności sprawdzi się w każdej branży i na każdym stanowisku. Kompetencje miękkie są coraz wyżej w rankingu wymagań firm. Anna czyżewska
Popyt na umiejętności komunikacyjne i społeczne dorównuje zapotrzebowaniu na kompetencje twarde. Pracodawcy kładą coraz większy nacisk na predyspozycje komunikacyjne i elastyczność – według danych Hays Poland do 2030 r. znajdą się na liście kluczowych wymagań dwóch trzecich branż. Umiejętności miękkie są niemierzalne. Zmierzyć można za to wyniki firm, które traktują je nie tylko w kategorii uzupełnienia podstawowych kwalifikacji. Na jakie predyspozycje pracowników powinny postawić firmy?
Nowy kanon kompetencji
Kompetencje miękkie podbijają rynek pracy – są asem w rękawie w dobie dynamicznych przemian, rozwoju technologicznego, dużej konkurencji, crossowania wiedzy (łączenia dziedzin) czy konieczności przebranżowienia. Oprócz wiedzy liczą się też narzędzia jej wykorzystywania. – „Kompetencje miękkie" przydają się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z interakcjami między ludźmi, czyli praktycznie na każdym kroku. Dodatkowo istnieje szeroka grupa branż, w których mają one szczególne znaczenie (m.in. sprzedawcy, kadra kierownicza, psychologowie, nauczyciele). W większości przypadków powinny być podparte wiedzą i umiejętnościami twardymi. Można jednak uznać, że kompetencje miękkie to poziom bazowy, na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta