Oświadczenia majątkowe w gminie trzeba złożyć do końca kwietnia
Obowiązek złożenia oświadczenia dotyczy m.in. osób wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta. Trzeba je złożyć według stanu na 31 grudnia 2017 r.
Anna Puszkarska
Zgodnie z obowiązującym obecnie art. 24h ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) oświadczenie o swoim stanie majątkowym mają obowiązek złożyć: radny, wójt (burmistrz, prezydent miasta), zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy (chodzi tu o jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej), osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną, a także osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta (por. art. 39 ust. 2 u.s.g.).
Majątek wspólny i odrębny
Oświadczenia dotyczą majątku odrębnego wymienionych wyżej osób oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. To, które przedmioty majątkowe należą do majątku osobistego każdego z małżonków, a które do majątku wspólnego ustala się zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (dalej k.r.o.).
Przykład:
Załóżmy, że oświadczenie majątkowe będzie składać radny gminy, który ożenił się w 2017 r. W składanym oświadczeniu powinien uwzględnić przedmioty należące do jego majątku osobistego albo objęte małżeńską wspólnością majątkową oraz pominąć przedmioty należące do majątku osobistego jego żony. Zgodnie z art. 31 § 1 k.r.o. z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta