Nie każda zmiana pozwoli na zwolnienie urzędnika
Uzasadnieniem dla podejmowanych zmian kadrowych w urzędach jest często jego reorganizacja. Nie w każdej pragmatyce urzędniczej daje ona jednak przełożonym identyczną swobodę działania, zwłaszcza, jeśli chodzi o zwalnianie osób zatrudnionych na podstawie mianowania.
W przypadku urzędników państwowych mianowanych reorganizacja urzędu stanowi jedną z fakultatywnych przesłanek ich zwolnienia za wypowiedzeniem. Zgodnie, bowiem z art. 13 ust.1 pkt 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych (dalej upup) rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem państwowym mianowanym może nastąpić w drodze wypowiedzenia m.in. w razie likwidacji urzędu lub jego reorganizacji, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie urzędnika państwowego mianowanego na inne stanowisko w tym samym urzędzie.
Urzędnik mianowany będący członkiem korpusu służby cywilnej z powodu reorganizacji zatrudniającego go urzędu może zostać tylko przeniesiony na inne stanowisko. Tak wynika z art. 66 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc). Zgodnie z tym przepisem, w razie likwidacji urzędu, w którym urzędnik służby cywilnej wykonuje pracę, lub reorganizacji tego urzędu w sposób uniemożliwiający dalsze zatrudnienie urzędnika służby cywilnej, szef służby cywilnej przenosi go do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości oraz zobowiązuje dyrektora generalnego tego urzędu do wyznaczenia urzędnikowi służby cywilnej stanowiska, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe. Wypowiedzenie stosunku pracy z powodu reorganizacji urzędu nie jest już możliwe >patrz tabela. Ustawa o służbie cywilnej nakłada, zatem na szefa sc w takiej sytuacji obowiązek znalezienia urzędnikowi sc innej pracy.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta