Mniej testów, więcej doświadczeń i czas na nudę. Czy tak powinna wyglądać szkoła przyszłości?
Więcej pracy przy projektach, mniejszy nacisk na wiedzę teoretyczną – tak zdaniem ekspertów powinna zmienić się polska szkoła.
Nie da się stworzyć systemu edukacyjnego, który byłby aktualny przez dziesięciolecia. W zależności od tego, jak zmieniać się będzie gospodarka, tak należy reformować szkołę. Jakie zmiany powinna przejść oświata, by odpowiadała na wyzwania gospodarki 4.0 i 5.0, zastanawiali się uczestnicy panelu „System edukacji formalnej od szkoły podstawowej do ukończenia szkoły średniej (liceum): gdzie jesteśmy i co trzeba zmienić, aby szkoła kształtowała młodych ludzi dostosowanych do potrzeb dalszego procesu edukacji i rynku pracy?".
– Edukacja powinna być absolutnym priorytetem dla polskiego rządu. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że w gospodarce dokonuje się zmiana, którą określa się mianem czwartej rewolucji przemysłowej, a lada chwila pojawi się piąta rewolucja. System oświaty musi się do tego dostosować – mówił Marek Metrycki, partner zarządzający w firmie Deloitte Polska.
Jak podkreślał, rząd opracował strategię odpowiedzialnego rozwoju, w której słusznie zdiagnozowano, że w Polsce potrzeba przede wszystkim innowacji. – Ten, kto pierwszy dostosuje system edukacji do możliwości, które stwarza dzisiejszy świat, wygra wyścig. Dlatego tak ważne jest, byśmy świadomie go zmieniali, mając na uwadze to, w którą stronę rozwijać się będzie gospodarka – podkreślał Metrycki.
Zdaniem ekspertów kluczem do sukcesu jest zmiana sposobu nauczania – z teoretycznego na bardziej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta