Wyższe koszty uzyskania przychodów także w marketingu
Podwyższone koszty uzyskania przychodów były do 2018 r. stosowane nie tylko w przypadku artystów, ale także osób działających w branży marketingowej, w tym zajmujących się przygotowywaniem haseł, banerów i kampanii reklamowych. Jak jest teraz?
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (u.p.d.o.f.) umożliwia stosowanie podwyższonych 50 proc. kosztów uzyskania przychodów dla twórców. Warto zatem rozważyć, czy świetle zmian u.p.d.o.f. obowiązujących od stycznia 2018 r. można także stosować 50 proc. koszty uzyskania przy kalkulacji podatku dochodowego w przypadku marketingowców.
Jakie są zasady ogólne
Obliczając dochód osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, bierze się pod uwagę, co do zasady, koszty uzyskania przychodów (KUP) w wysokości 111,25 zł (ewentualnie – o podwyższonej wartości 139,06 zł). W przypadku zleceniobiorców i osób wykonujących usługi na podstawie umowy o dzieło (poza działalnością gospodarczą) stosuje się ryczałtowe 20 proc. KUP. Z kolei, na mocy art. 22 ust. 9 pkt 3 u.p.d.o.f., KUP ustala się w wysokości 50 proc. uzyskanego przychodu z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami. Koszty oblicza się, przy tym, od przychodu po potrąceniu składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe. Dochód osób wykonujących pracę twórczą może być zatem, z reguły, pomniejszony o 50 proc. KUP, co prowadzi do uzyskania faktycznie wyższej kwoty...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta