Fakturę korygującą trzeba wystawić
Obowiązki, jakie ciążą na podatniku w sytuacji, gdy doszło do zwrotu towaru, zależą od tego, jak została udokumentowana sprzedaż.
Jak wynika z art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o wartość zwróconych towarów i opakowań. W tym celu podatnik musi odpowiednio udokumentować fakt, że rzeczywiście doszło do zwrotu towaru. W zależności od tego, czy sprzedaż została potwierdzona fakturą, czy paragonem inne obowiązki w tym zakresie ciążyć będą na podatniku.
Konieczna korekta
W przypadku, gdy sprzedaż udokumentowana została fakturą, stosownie do przepisju art. 106 j ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, podatnik wystawia fakturę korygującą. Powyższe wynika również pośrednio z art. 29a ust. 13 ustawy. Zgodnie z tym przepisem m.in. w przypadku zwrotu towarów obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Skoro zatem nie można obniżyć podstawy opodatkowania – w związku ze zwrotem towarów – bez faktury korygującej, to znaczy, że w tego rodzaju...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta