Ile za grunty pod Centralny Port Komunikacyjny
Hubert A. Janiszewski Terenów pod lotnisko nie powinno się wyceniać jak ziemi rolnej, bo przyszły charakter nieruchomości determinuje sposób jej wyceny.
Rząd podjął decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, ustanawiając pełnomocnika ds. CPK i przyjmując specustawę. Warto przypomnieć, że inwestycja – o wartości wstępnie ocenianej na 35 mld zł – nie została poprzedzona żadnym głębszym studium opłacalności. Nie uwzględnia możliwości obsłużenia rosnącego ruchu lotniczego przez stworzenie duopolu lotnisk Okęcie i Modlin, gdzie przy stosunkowo skromnych nakładach ok. 2 mld zł można by obsłużyć ruch pasażerski na poziomie 35–40 mln pasażerów rocznie.
Na razie megalomania zwycięża i rząd podejmuje działania zmierzające do budowy molocha mającego obsłużyć na początek (w latach 2027–2028) 45 mln pasażerów, a później nawet 100 mln. Ma powstać nie tylko lotnisko, ale też całe zaplecze biurowo-hotelowe. Port ma zostać połączony koleją tak z Warszawą, jak i innymi głównymi miastami w Polsce. O negatywnym wpływie CPK na Okęcie, Modlin i inne regionalne i rozwijające się w szybkim tempie lotniska w planach rządu nie ma ani słowa.
Pytania bez odpowiedzi
Dla mieszkańców gmin Baranów, Teresin i Wiskitki, na których terenach ma powstać lotnisko o obszarze 3 tys. ha, najważniejszą kwestią jest wysokość „odszkodowań" za grunty, które będą wywłaszczone pod lotnisko – tak tereny rolne, jak i zabudowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta