Groźny rozrost sektora państwowego
Zmonopolizowanie produkcji pojazdów szynowych i autobusów przez państwo będzie musiało negatywnie wpłynąć na sytuację poddostawców – pisze ekspert.
O poziomie wolności gospodarczej decyduje nie tylko ograniczona liczba niesprzecznych i łatwych do zinterpretowania regulacji, lecz także wysokość obciążeń podatkowych i wielkość sektora państwowego w gospodarce.
W tej ostatniej materii obecny rząd śmiało odwraca trendy, jakie panowały w Polsce po 1989 r., mimo że jeszcze przed dojściem PiS do władzy zakres własności państwowej był u nas większy niż w innych krajach OECD i UE.
Synekury i zaburzanie konkurencji
Rozrost sektora państwowego zagraża gospodarce na wiele sposobów. Po pierwsze, państwowe firmy często służą rozdawaniu synekur zasłużonym działaczom partyjnym. Po drugie, kierują się zwykle rachunkiem politycznym – skupiają się na realizowaniu nośnych politycznie planów, a nie potencjalnie opłacalnych przedsięwzięć. Po trzecie, zaburzają rynkową...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta