Więcej twórców dostanie wyższą pensję
ROZLICZENIA | Od 2018 r. obowiązuje podniesiony do 85 528 zł limit 50-proc. kosztów uzyskania oraz zamknięta lista przychodów, do których można je stosować. Od 19 lipca br. ten katalog wzbogacono m.in. o zarobki z tytułu tłumaczeń i tworzenia gier komputerowych. Mariusz Pigulski specjalista ds. płac
W kontekście ustalania podstawy opodatkowania szczególnie problematyczne bywają tzw. koszty autorskie, czyli te w wysokości 50 proc. przychodu. Tym bardziej, że odnoszące się do nich interpretacje fiskusa wydawane w ostatnim czasie są bardzo restrykcyjne.
Przychody objęte preferencją
Od początku 2018 r. w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pojawił się art. 22 ust. 9b zawierający zamknięty katalog działalności, do których stosuje się 50-proc. koszty uzyskania przychodów. Z uwagi na powszechną krytykę tej regulacji i zgłaszane niemal zewsząd wątpliwości interpretacyjne, ustawodawca zdecydował się na jej znowelizowanie poprzez:
- dodanie do niej dziedzin m.in. w zakresie: inżynierii budowlanej, tłumaczeń czy gier komputerowych,
- doprecyzowanie, że jej dyspozycją objęte są również: działalność naukowa i prowadzona na uczelni działalność dydaktyczna.
Wskutek powyższego, w aktualnym stanie prawnym, autorskie koszty można stosować do przychodów uzyskiwanych z tytułu:
1) działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta