Wieczne piętno wojny
Sztuka | Szapocznikow, Wróblewski i Wajda po raz pierwszy na wspólnej wystawie.
– Weszli w okres dojrzewania, gdy zaczęła się wojna, a kiedy się skończyła, byli pełnoletni. Wojna była obecna w ich twórczości przez całe życie – mówi Anda Rottenberg, kuratorka wystawy „Perspektywa wieku dojrzewania" w Muzeum Śląskim w Katowicach. I dodaje, że zrobiła ekspozycję po to, żebyśmy pamiętali, że wojna nie ma dobrych stron, wbrew temu, co dziś czasem się mówi. Na prezentację składają się obrazy Andrzeja Wróblewskiego, filmy Andrzeja Wajdy i rzeźby Aliny Szapocznikow.
22-letni Andrzej Wróblewski patrzy na nas z „Autoportretu na żółtym tle". W pozornie pogodnym wizerunku niepokoi marynarka, w którą jest ubrany. Taką samą ma na sobie wiele postaci z jego słynnej serii „Rozstrzelań". Rzeźba „Trudny wiek" Aliny Szapocznikow przedstawia młodą dziewczynę, uosobienie seksu i buntu. To dzieło 30-letniej artystki, wspominającej utraconą beztroskę wchodzenia w dorosłość.
Alina Szapocznikow w 1942 r. trafiła do łódzkiego getta, a potem z matką do obozów w Bergen-Belsen i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta