Na nieprawidłowości w spisie wyborców można wnieść reklamację
Obywatel w urzędzie | Głosować będą osoby wpisane do stałego rejestru wyborców. Na jego podstawie powstają spisy wyborców, na których sporządzenie gminy mają czas do 30 września.
Osoby zameldowane w danej gminie na pobyt stały są z urzędu wpisywane do rejestru wyborców. Można być ujętym tylko w jednym rejestrze. Rejestr jest udostępniany, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy.
Wpis do rejestru wyborców może nastąpić także na wniosek. Osoby:
- stale zamieszkałe w gminie, ale bez zameldowania na pobyt stały,
- nigdzie niezamieszkałe i przebywające stale na obszarze gminy bądź
- stale zamieszkałe w gminie, ale pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały w tej gminie, które chcą być wpisane do rejestru wyborców pod adresem stałego zamieszkania,
mogą złożyć w urzędzie gminy, właściwym ze względu na miejsce stałego zamieszkania, wniosek o wpisanie ich do rejestru (por. wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej z 13 sierpnia 2018 r., nr ZPOW-501-103/18, www.pkw.gov.pl).
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wyda decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do rejestru, w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku. Przed wydaniem decyzji wójt ma obowiązek sprawdzić, czy osoba wnosząca o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze gminy.
Decyzję o odmowie wpisania, wraz z uzasadnieniem, niezwłocznie doręcza się wnioskodawcy. Od tej decyzji można...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta