Jaki podatek od nagród w sprzedaży premiowej
Zdaniem NSA, upominki otrzymane w związku ze sprzedażą premiową przez osoby prowadzące działalność gospodarczą są objęte 10-proc. ryczałtem. Nie dotyczy ich jednak limit zwolnienia do kwoty 2000 zł.
W celu zwiększenia sprzedaży i utrzymania pozytywnych relacji z klientami przedsiębiorcy często decydują się na prowadzenie tzw. sprzedaży premiowej. Takie działania marketingowe skutkują powstaniem przychodu po stronie nabywcy.
Najpierw trzeba zdefiniować
Pojęcie sprzedaży premiowej nie zostało zdefiniowane w ustawie o PIT. Umowa sprzedaży jest jedną z umów nazwanych określonych w przepisach kodeksu cywilnego, poprzez którą sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Istotą sprzedaży jest zatem odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę. Natomiast premia to nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną. Jest to świadczenie, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię.
W interpretacji z 2 marca 2018 r. (0114-KDIP3-2.4011. 393.2017.2.AK1) Dyrektor KIS stwierdził, że „sprzedaż premiową cechuje:
∑ powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi lub też zakupu za określoną kwotę,
∑ gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków".
Podobne rozumienie tego pojęcia Dyrektor KIS przedstawił w interpretacjach z 14 grudnia 2017 r. (0114-KDIP3-1.4011....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta