Dodatkowe koszty
DYREKTYWA | Co czeka polskich właścicieli unijnych znaków towarowych po brexicie.
Z dniem 15 stycznia 2019 r. minął termin implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych (DzUrz UE L 336 z 23.12. 2015, s. 1; dalej dyrektywa).
Jest moc wiążąca
Od tej chwili wszystkie przepisy dyrektywy mają moc wiążącą, co powinno znaleźć odbicie w odpowiedniej ich transpozycji do porządków krajowych. Nic zatem dziwnego, że pierwsze dwa tygodnie nowego roku przyniosły w państwach członkowskich wysyp nowelizacji wprowadzających zmiany w ustawach dotyczących prawa znaków towarowych.
Podczas gdy Polska nie zdołała implementować przepisów dyrektywy w przewidzianym terminie, Wielka Brytania – choć ma opuścić Unię Europejską – przeprowadziła stosowną nowelizację swojego prawa znaków towarowych (Trade Marks Act 1994, dalej: TMA), która weszła w życie 14 stycznia 2019 r. Zjednoczone Królestwo poszło nawet o krok dalej, wykorzystując nowelizację także do częściowego przygotowania się na tzw. twardy brexit, który z każdym dniem staje się coraz bardziej realnym scenariuszem. Paradoksalnie więc nowela z jednej strony zbliża Wielką Brytanię do wymogów stawianych przez Wspólnotę Europejską, z drugiej zaś strony przewiduje mechanizmy, które w praktyce mają...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta