Klient kontra ubezpieczyciel
Klienci ubezpieczycieli masowo skarżą się do rzecznika finansowego, ale tylko co czwarta reklamacja jest rozpatrywana na korzyść ubezpieczonych. Regina Skibińska
Aż 370 388 reklamacji złożyli klienci firm ubezpieczeniowych i emerytalnych w 2018 r. Rozpatrzono 348 737, z czego 89 090 pozytywnie, czyli uznając roszczenie w całości lub w części. To oznacza, że zaledwie 25,5 proc. wszystkich reklamacji załatwianych przez ubezpieczycieli i towarzystwa emerytalne kończy się po myśli klientów.
Wiele decyduje się na drogę sądową. W 2018 r. zakończyły się 18 542 postępowania sądowe przeciwko firmom z rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego. Na etapie postępowania sądowego zawarto 8885 ugody. Sądy zasądziły na rzecz klientów 157,887 mln zł.
Część niezadowolonych klientów towarzystwa korzysta z pomocy rzecznika finansowego, do którego w 2018 r. wpłynęły 14 043 wnioski zgłaszane w indywidualnych sprawach z zakresu problematyki ubezpieczeń gospodarczych. To mniej niż rok temu, kiedy liczba wniosków przekroczyła 14 300.
Najwięcej problemów jest z OC
Jak co roku, najwięcej wniosków, bo aż 4843, czyli 34,5 proc. wszystkich, dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych, w tym 3784 odnosiły się do OC. Ubezpieczenie to musi mieć każdy kierowca, stąd też jest ono najbardziej powszechne, a to z kolei wiąże się z częstotliwością problemów.
Poszkodowani zgłaszali sporo uwag do sposobu likwidacji szkody poprzez nieuprawnione kwalifikowanie jej jako całkowitej. Skarżący wskazywali, że ubezpieczyciele często...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta