Jak rozliczać PIT od wypłacanych bonusów
Sposób opodatkowania świadczeń związanych z akcjami promocyjnymi skierowanymi do nieprowadzących działalności gospodarczej pracowników kontrahentów organizatora zależy od charakteru organizowanego przedsięwzięcia. Przemysław Szwed
Przedsiębiorcy coraz częściej angażują się w różnego rodzaju inicjatywy mające na celu zwiększenie rozpoznawalności ich firmy na rynku. Inicjatywy te przybierają formy różnych akcji promocyjnych, których adresatami stają się czasami nieprowadzący działalności gospodarczej pracownicy kontrahentów (dalej: pracownicy kontrahenta). Uzyskiwane w ramach akcji promocyjnych świadczenia stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł, który co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Sposób opodatkowania tego przychodu zależy przede wszystkim od charakteru akcji promocyjnej, z tytułu której wypłacane jest świadczenie.
10-proc. ryczałt
Gdy organizowana akcja promocyjna posiada cechy jakie można przypisać konkursowi lub sprzedaży premiowej (>patrz ramka), wtedy sposób opodatkowania przychodu uzyskiwanego w ramach takich akcji promocyjnych podlega zasadom określonym w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Przepis ten stanowi, że od dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu wygranej w konkursach lub nagród uzyskanych w ramach sprzedaży premiowej pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy wynoszący 10 proc. wartości nagrody.
W odniesieniu do tego przychodu organizator wypłacający nagrodę pełni funkcję płatnika. Tym samym, zobowiązany jest do przekazania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta