Spółki muszą walczyć o marże
Wzrost kosztów dotknął już niemal każdą spółkę z warszawskiego parkietu. Starają się one rekompensować wpływ niekorzystnych czynników na swoją działalność, ale pozytywny efekt osiągają jedynie nieliczne. Jacek mysior
Wyzwaniem dla wielu firm z warszawskiej giełdy są rosnące koszty, za którymi nie nadążają przychody – co negatywnie przekłada się na poziom osiąganych marż. Część spółek stawiła jednak czoła temu negatywnemu trendowi, wprowadzając podwyżki cen czy przycinając wydatki w innych obszarach działalności. – Przede wszystkim istotnym czynnikiem obrony marży jest możliwość przerzucania kosztów na klientów, co jednak nie zawsze jest możliwe. Udaje się to w przypadku sprzedaży dóbr czy usług o wyższym stopniu złożoności, gdzie nie da się tak łatwo znaleźć substytutu – wskazuje Łukasz Rozbicki, doradca inwestycyjny w MM Prime TFI. Na polskim rynku takich firm jest jednak stosunkowo niewiele lub działają w niewielkich niszach. – Wyróżniłbym branżę handlu detalicznego, gdzie największe i dobrze zarządzane firmy mają możliwość przerzucania kosztów nie tylko na klientów, ale przede wszystkim na swoich dostawców. Mimo wzrostu kosztów pracy nieźle radzą sobie też firmy informatyczne czy studia gier, ale tutaj mamy do czynienia z dynamicznie rosnącym rynkiem na ich produkty czy usługi. Natomiast w wielu branżach przemysłowych sytuacja wygląda gorzej, tam zostaje przede wszystkim umiejętne zarządzanie kosztami – wyjaśnia.
Otoczenie sprzyja marży
Korzystne warunki do poprawy marż to zwykle efekt otoczenia, w jakim dana firma działa....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta