Kolej 4.0: między misją a efektywnością
Kolej musi stać się w Europie interoperacyjna i otworzyć rynki. Inaczej przegra z samochodami.
Czwarty pakiet kolejowy wejdzie w życie 14 czerwca 2020 roku. Szef wydziału ds. kolei w DG MOVE Komisji Europejskiej Maurizio Casteletti przypomina, że regulacja została przyjęta w 2016 roku. – Otworzy ona od połowy przyszłego roku rynek kolejowy na konkurencję i tym samym będzie on funkcjonował jak np. lotniczy, zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. Jeżeli koleje nie przyspieszą w kolejnych latach, stracą dużą szansę rozwojową – podkreśla Cateletti.
Zgadza się z nim prezes European Railway Agency Josef Doppelbauer i dodaje, że kolej potrzebuje jednego standardu zarządzania oraz krajowych urzędów. – Ułatwimy funkcjonowanie kolei w Europie. Kolej jest 25 razy bezpieczniejsza do transportu drogowego, emituje dziesięciokrotnie mniej szkodliwych substancji – wylicza społeczne zalety kolei. – Kolej wchodzi w czwartą generację, w której technologie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta